26 juni 2024

Aanvalsplan Techniek: focus op nieuwe groepen, waaronder jongeren

Leila Zariouh
VSO-PRO - 765x300px

Samenwerking met vso˖pro creëert kansen voor jongeren en technische bedrijven.

Op 19 juni vond de bijeenkomst 'Meer technische vakkrachten door samenwerking met vso˖pro' plaats. Tijdens deze bijeenkomst stond actielijn 3 van het Aanvalsplan Techniek centraal, met een specifieke focus op jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en het praktijkonderwijs (pro). Deze jongeren vormen een cruciale doelgroep voor het invullen van de groeiende vraag naar vakmensen in onze technische sectoren.

Wie vormen de doelgroep vso˖pro?
De doelgroep bestaat uit jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs. Deze leerlingen hebben vaak extra begeleiding nodig om succesvol de stap naar de arbeidsmarkt te maken. Desondanks blijken zeven van de acht jongeren uit deze groep geschikt als toekomstige werknemers in de techniek-, de bouw- of de energiesector. Dit biedt enorme kansen voor bedrijven die gemotiveerd en loyaal personeel zoeken.

Het succes van de werktafels
Eén van de succesfactoren van het Aanvalsplan is de introductie van werktafels, waar leerlingen en ondernemers uit de techniekbranches met elkaar in contact komen. Deze werktafels hebben geleid tot concrete resultaten: 52 ondernemers waren aanwezig bij de bijeenkomsten en 34 leerlingen hebben inmiddels een introductieles elektrotechniek en installatietechniek gevolgd. De eerste reacties zijn zeer positief, zowel van de leerlingen als van de docenten en de opleiders. De werktafels blijken een effectief middel om vraag en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten.

Brochure vso pro met daarin de ervaring van Stedin
De brochure 'Jongeren uit het vso˖pro aan de slag in de sector techniek, bouw en energie' van Techniek Nederland bevat diverse succesverhalen van jongeren die werkzaam zijn bij bedrijven die deelnemen aan het Aanvalsplan. Een inspirerend voorbeeld is netbeheerder Stedin, waar leerlingen vanuit het vso en het pro worden opgeleid tot hulpmonteur in een veilige omgeving.

Driemaal per jaar organiseert Stedin instroommomenten in Delft, Rotterdam en Utrecht, waarbij zij een klas vormen van maximaal acht personen. Deze leerlingen krijgen intensieve begeleiding en training, zowel binnen de muren van Stedin als op de werkplek. Uiteindelijk stromen zij door naar duurzame banen als hulpmonteur, en sommigen besluiten zelfs een BBL-traject te volgen om door te groeien naar volwaardig monteur.

Hoe verder?
Het succes van de werktafels en de positieve verhalen uit de brochure laten zien dat de samenwerking tussen bedrijven en het vso˖pro vruchten afwerpt. Maar dit is nog maar het begin. Na de zomer worden er nieuwe bijeenkomsten georganiseerd, waar onze leden tijdig voor uitgenodigd worden. Deze bijeenkomsten zijn essentieel om de opgedane kennis en ervaringen te delen en nieuwe samenwerkingen op te zetten.

We nodigen alle leden uit om deel te nemen aan deze bijeenkomsten en bij te dragen aan het succes van actielijn 3 van het Aanvalsplan. Samen kunnen we ervoor zorgen dat jongeren uit vso˖pro een waardevolle plek vinden in de technische sectoren en dat bedrijven kunnen rekenen op gemotiveerde en goed opgeleide vakmensen.

Conclusie
Investeren in jongeren uit vso˖pro is een win-win-situatie voor jongeren en technische sectoren. Door middel van werktafels en intensieve begeleidingstrajecten, zoals bij Stedin, dragen we bij aan duurzame oplossingen voor het tekort aan vakmensen. Blijf betrokken en doe mee aan de komende bijeenkomsten om dit succes verder uit te bouwen!