Het Delegatie Diner is bedoeld voor de werkgeversvertegenwoordigers bij het cao-overleg. Er namen zo'n dertig mensen deel aan dit evenement; een mooie opkomst. Naast de werkgeversvertegenwoordigers, aan de verschillende onderhandelingstafels van de WENB, de WWb en de Vwvw, waren er ook cao-onderhandelaars uit andere sectoren. Op deze manier konden de deelnemers hun eigen ervaringen aan de cao-tafel bespreken en vergelijken met die van collega’s uit andere sectoren.
Tijdens de avond vertelden Liesbeth Cazemier (Manager CO-worker Relations bij IKEA) en Maurice Rojer (Senior Manager Industrial Relations bij Schiphol Group) over hun recente ervaringen met het cao-overleg binnen hun organisaties.
Ikea realiseerde betere arbeidsverhoudingen en een bredere cao-agenda
Liesbeth Cazemier vertelde dat IKEA in het verleden roerige cao-onderhandelingen kende. Behalve onrust leidde dit noch voor werkgevers noch voor vakbonden tot bevredigende resultaten. In de afgelopen jaren zijn cao-partijen echter het partnermodel gaan toepassen. Dit betekent meer tijd nemen om elkaars belangen, wensen en mogelijkheden goed te begrijpen en samen te kijken waar haalbare oplossingen liggen. Deze nieuwe aanpak heeft in de afgelopen jaren geleid tot betere arbeidsverhoudingen en een bredere cao-agenda, en daarmee tot waardevolle resultaten voor de medewerkers van Ikea.
Schiphol Group werkt aan betere relaties voor kwaliteit van werk in de gehele keten
Maurice Rojer gaf een inkijkje in de enorm complexe wereld van de arbeidsverhoudingen bij Schiphol. Op een relatief klein oppervlakte werken duizenden mensen met verschillende werkgevers en verschillende cao’s aan één dienst, namelijk het vervoeren van passagiers en goederen door de lucht. Dit betekent dat spanningen in één onderdeel van deze keten tot problemen bij andere onderdelen leiden. Een staking bij één onderdeel, bijvoorbeeld NS, heeft grote gevolgen bij de andere werkgevers in de keten, zoals de luchtvaartmaatschappijen. De Schiphol Group werkt aan het organiseren en verbeteren van relaties en overleg tussen al die stakeholders om, als Schiphol Group, de kwaliteit van werk te waarborgen.
Na de presentaties en het diner gingen de deelnemers met elkaar in gesprek om actuele zaken en good practices uit te wisselen.