Het antwoord is My Power. Een inspirerende campagne, die de organisatie in beweging zet.
“Bij Vattenfall praten we niet over duurzame inzetbaarheid maar over My Power”, vertelt Wanincka Bastiaanse, Career Councelor bij Vattenfall. ”My Power is een initiatief dat vanuit de People & Culture-stuurgroep samen met Inhealth is ontwikkeld om meer samenhang te creëren in ons aanbod. Met als belangrijkste doel natuurlijk, dat onze medewerkers zich bewuster worden van hun eigen duurzame inzetbaarheid en hiervoor zelf de regie nemen.”
DI op de kaart
“My Power is gestoeld op drie pijlers: Health & Safety, Learning & Development en het Employability Center. Onder deze drie hoofdthema’s bieden we een schat aan instrumenten en interventies aan waarmee we werknemers inspireren en activeren. Een grootscheepse communicatiecampagne, die in feite het hele jaar doorliep, heeft My Power blijvend op de kaart gezet. De aftrap was in mei 2024 en we zien een significante stijging in de zichtbaarheid en het aantal aanvragen vanuit het aanbod van My Power."
Verleiden en activeren
“My Power komt op allerlei verschillende manieren terug bij Vattenfall. Te beginnen op ons intranet. Daar hebben we al het aanbod overzichtelijk samengebracht: van POB tot loopbaanadvies en van Summer School workshops tot Mental health. Ook vind je daar inspirerende My Power story’s van medewerkers en managers die hun ervaringen in korte filmpjes delen. Zelfs onze CEO Martijn Hagens speelt de hoofdrol in zo’n filmpje. Het leeft echt van hoog tot laag in de organisatie en storytelling blijkt goed te werken bij Vattenfall. Er wordt over gesproken en het activeert collega’s om ook zelf op onderzoek te gaan naar wat ze kunnen doen voor hun eigen duurzame inzetbaarheid."
"Wij hebben in feite een kapstok opgetuigd, aan de medewerker om iets te vinden dat bij hem of haar past. Let wel, het moet niet, het mag. Aan ons de taak om iedereen te verleiden verder te kijken en ook daadwerkelijk iets te gaan doen. De rol van leidinggevenden moet je daarbij niet onderschatten. Tijdens een-op-een-gesprekken bereik je je teamleden uiteindelijk het beste. Daarnaast zijn ook medewerkers goede ambassadeurs. Op sommige afdelingen zijn zelfs informeel medewerkers benoemd tot ‘vitaliteits’ adviseur en zij organiseren My Power sessies voor hun afdelingen.”
My Power moment
“Omdat we binnen Vattenfall een grote diversiteit aan doelgroepen, functies en vestigingen hebben, was het belangrijk om My Power groots en op uiteenlopende plekken en via verschillende kanalen en media te introduceren. In 2024 is de My Power Intranet pagina meer dan 5.000 keer bezocht. Daarnaast organiseerden we onder meer roadshows langs de verschillende vestigingen, gaven presentaties en maakten folders, posters en meer. Ook hebben we afgelopen zomer wekelijkse My Power momenten in de agenda’s van de medewerkers geïntroduceerd waarbij iedere week een ander My Power thema centraal stond. ‘Pak elke week even je eigen My Power moment’, steeds gerelateerd aan een van de onderdelen vanuit het aanbod. Op die manier houd je het levend en zien we dat er ook echt meer aanvragen voor interventies, opleidingen, trainingen en workshops komen. We hebben ook een evaluatie gedaan naar het effect van My Power door middel van data analytics en diepte-interviews met medewerkers."
"Wat we zien, naast de stijging van aantal hits op intranet, is dat er ook daadwerkelijk meer wordt gedaan. Een goed voorbeeld is de forse stijging van het aantal POB aanvragen. En medewerkers vinden My Power een positief initiatief.”
Summerschool en op reis met Health & Safety
"Twee mooie voorbeelden van hoe we My Power verder toespitsen op specifieke thema’s zijn de Summerschool en de campagne What’s Your Journey? Tijdens de zomer organiseerden we onder de noemer Summerschool een gevarieerd aanbod van trainingen en workshops – in totaal 37 sessies, bezocht door maar liefst 371 medewerkers!"
"Met What’s Your Journey? brachten we het volledige aanbod van Health & Safety op een creatieve manier onder de aandacht. Door het thema ‘reizen’ te gebruiken, vonden we een aansprekende en herkenbare insteek. De bestemmingen van deze reis symboliseerden de verschillende vormen van ondersteuning, zoals het Fit Forest, de Helpers’ Hut, de Mental Mountains en het Fortress of Finance."
"Een ander mooi voorbeeld zijn de gezamenlijke ademhalingssessies die met hele teams worden georganiseerd – een laagdrempelige manier om samen te ontspannen en op te laden."
Van en voor medewerkers
“Dankzij de MDIEU-subsidie hebben we My Power kunnen ontwikkelen, introduceren en laden. Nu deze PRET-subsidie stopt, is het een uitdaging hoe we My Power blijvend kunnen verankeren in de organisatie. De feedback die we ophalen uit onder meer de gesprekken met medewerkers is daarbij van groot belang. Hoe ervaren zij My Power, wat missen ze en wat kan beter? Op die manier wordt het project ook echt iets van en voor de medewerkers. Het blijven herhalen van de boodschap blijkt in ieder geval goed te werken en we krijgen terug dat mensen het vooral ook erg leuk vinden wat we doen, hoe we het doen en wat het kan opleveren.”