De mens centraal
Het is een open deur, maar voor Marijn de Lange en Eneco is het centraal stellen van de mens het fundament onder een succesvol DI-beleid. “Net als bij veel andere PLb-bedrijven zijn we ook bij Eneco sterk in proces- en taakgericht werken. Het is echter een groot verschil of jij jouw medewerker ‘inzet’ of dat de medewerker zichzelf ‘inzet’. Aan ons als organisatie de taak om medewerkers daarvoor de tools te bieden. Vitale medewerkers hebben nu eenmaal meer energie, veerkracht en motivatie om zichzelf doelen op te leggen en mee te gaan in veranderingen, of om persoonlijke doelen te behalen.”
Resultaten van het PMO
“Binnen Eneco zetten we volop in op cultuur, leiderschap, psychische en fysieke veiligheid en talentontwikkeling. Om nog beter te kunnen sturen op vitaliteit hebben we in 2024 een PMO uitgezet. Niet alleen op de kantoren, maar ook voor alle medewerkers in de buitendienst. In totaal nam bijna 50% van onze ruim 2.700 medewerkers daaraan deel. Dat gaf ons stuurinformatie tot op afdelingsniveau.
De uitkomsten, uitgevoerd door Adaptics, lieten onder meer zien dat slaapproblemen, stress en fysieke klachten veel voorkomen. Op basis daarvan konden we concrete acties inzetten. Zo optimaliseerden bedrijfsfysiotherapeuten werkplekken, gaven we informatie over gezond werken en beter slapen, en verplaatsten we de reload-room naar een zichtbare, toegankelijke etage.”
Opvolging en activering
“We hebben medewerkers met een risicoprofiel na drie maanden laten nabellen, om te laten zien dat we betrokken zijn én om te helpen met het daadwerkelijk aan de slag gaan. Daarnaast zijn we gestart met 'Boost your Energy', een resilience-programma dat medewerkers helpt met hun veerkracht en energie. Daarmee hebben we in korte tijd al 500 collega’s bereikt.”
Leiderschap in DI
“Wat inmiddels algemeen bekend is, is dat leiderschap misschien wel het meeste invloed heeft op duurzame inzetbaarheid. Maar juist leidinggevenden vinden het lastig om het gesprek hierover te voeren. Wat mag ik vragen? Waar let ik op? Via onze Perform & Grow-cyclus gaan we daarom periodiek in gesprek over welzijn en leren leidinggevenden hoe ze medewerkers kunnen coachen in het nemen van eigen regie. Dit vraagt om vaardigheden én zelfkennis. Als dat goed gebeurt, kunnen ze uitval vroeg signaleren. Daarom investeren we in het versterken van leiderschapscompetenties.”
Verzuim als speerpunt
“Naast het PMO hebben we deep dives gedaan op verzuimcijfers, met hulp van InHealth. We gingen langs 20 MT’s met wat we de ‘PMO-roadshow’ noemden. De inzichten maakten verzuim tot een belangrijker speerpunt. Zo zetten we de Adviseur Arbeid en Gezondheid van de arbodienst nu al in een vroeger stadium in en gaan we sneller in gesprek met verzuimende medewerkers. Dankzij die data kunnen leidinggevenden sneller en gerichter handelen.”
Communicatie maakt het verschil
“De stijging in het aantal afgenomen interventies – van fitnesskorting tot beeldschermbrillen en psychische ondersteuning – heeft alles te maken met hoe we DI hebben gecommuniceerd. Via storytelling, narrowcasting en persoonlijke mails. Onze boodschap: duurzame inzetbaarheid is geen verplichting, maar een cadeautje aan jezelf. Toch zie je dat de urgentie verslapt als je niet blijft communiceren. Daarom blijven we het onderwerp herhalen, bijvoorbeeld via herhaalde contactmomenten of met programma’s als Boost your Energy. Alleen zo blijft het onderwerp leven en kun je beleid maken dat aansluit op wat medewerkers echt nodig hebben.”
Het moet niet, het mag!
Marijn besluit: “het grootschalig uitrollen van een organisatiebrede DI-campagne is een complexe uitdaging. Interne afstemming is erg belangrijk en dat kan altijd beter. Bijvoorbeeld door bottom-up nog meer mensen mee te nemen en te betrekken bij de aanpak. Aan de andere kant top-down, door een filmpje van het hoger management te maken, om te laten zien dat de aanpak gedragen wordt door de directie.
Je hebt uiteindelijk te maken met mensen met verschillende functies, werkplekken, achtergronden en daardoor behoeften. Dat is en blijft een uitdaging. Hoe bereik je echt iedereen op een manier die bij hem of haar past? Daarbij is het belangrijk dat je in je communicatie blijft benadrukken dat deelnemen vrijblijvend is. Je probeert iedereen te inspireren en daardoor te motiveren. Je moet niet, je mag! Maar wil je vitaal en veerkrachtig blijven in je werk, nu en de komende jaren, dan ondersteunen wij de medewerker om de regie op de eigen duurzame inzetbaarheid te kunnen nemen. Eneco faciliteert dat graag!”