WERKGEVERSVERENIGING VOOR BEDRIJVEN IN ENERGIE, TELECOM, RECYCLING EN MILIEU

Interview met Thijs van Loon: 'De Corona op het werk'

"VodafoneZiggo was snel doordrongen van de ernst van de situatie en heeft meteen geschakeld. De gezondheid van de mensen en de richtlijnen van het RIVM waren de belangrijkste uitgangspunten. Wij zijn ons ook bewust van de vitale rol die wij spelen met onze diensten in de samenleving. Onze doelstelling 'Plezier en vooruitgang in elke verbinding' telt nu meer dan ooit voor onze klanten en de medewerkers."

Thijs van Loon, Director HR People Experience & Reward, zet uiteen dat een Crisis Managementteam (CMT) en Business Continuity Teams (BCT) snel zijn opgeschaald. Het CMT vertaalt en verspreidt centraal het coronabeleid binnen de organisatie. De BCT’s nemen deze informatie en richtlijnen als leidraad voor hun afdelingen bij het inrichten van hun business. Zo zijn er verschillende teams ingericht binnen eenzelfde businessunit, die die fysiek volledig van elkaar gescheiden zijn. Als één team door Corona getroffen wordt, dan kunnen andere teams het werk overnemen. En dat is ingeregeld tot op persoonsniveau. Zo vervangt Thijs de Executive HR Director, Thomas Mulder, indien hij uitvalt. Zij zullen elkaar in de komende tijd fysiek dus niet treffen.

"Ik ben bijzonder trots op de snelheid waarmee de crisis geabsorbeerd is binnen de organisatie.
En dat men daarbij voortdurend oog heeft gehad voor de behoeften van de klanten en onze medewerkers, ook binnen de flexibele schil. De roep om over te schakelen naar de snellere abonnementen met meer bandbreedte nam van de één op de andere dag enorm toe. Met name bedrijven die minder ervaring hadden met telewerken hebben we heel goed kunnen bedienen.

Uiteraard zijn er strengere eisen om bij mensen in huis storingen op te lossen. Stel dat mensen de zenders Nederland 1, 2 en 3 nog kunnen ontvangen, dan zal de storing ter plaatse niet worden verholpen om het risico op besmetting zo klein mogelijk te houden. Gelukkig kan veel op afstand worden opgelost, onder andere door callcentermedewerkers vanuit huis te laten werken. Een enorme operatie om dat voor elkaar te krijgen. Als we toch bij iemand naar binnen moeten, dan doen we dat met in achtneming van protocollen die het veilig houden."

'Dat VodafoneZiggo de medewerkers écht centraal zet, blijkt wel uit de manier waarop er voor hen gezorgd wordt'

"Er is een Engagement & Wellbeing-programma opgezet. Zo heeft iedereen vijftien dagen de gelegenheid gehad om maatregelen te nemen in de privésfeer, om zich te kunnen zetten naar de crisis. Financieel gezien heeft VodafoneZiggo acht dagen van die tijd voor haar rekening genomen. Maar deze periode heeft ook grote invloed op het welzijn van mensen.

Eenzaamheid wordt versterkt door het ontbreken van de sociale contacten in het werk. Bepaalde problematiek die door het werk nog enigszins werd gereguleerd - denk aan verslavingen of eenzaamheid - worden nu veel groter. Of gezinnen die op kleine oppervlakken wonen, waar vader en moeder werken met jonge kinderen, kunnen ook voor spanning zorgen. En niet te vergeten de mensen die echt bang zijn. De psychische hulplijn die is ingezet wordt regelmatig gebruikt en daarmee wordt wel wat druk van de ketel gehaald. Maar er is ook aandacht voor eenzaamheid en daarom verzorgen we online borrels en koffiemomenten, om elkaar weer eens te zien en te spreken."

Thijs is van mening dat de investeringen in 'Unlimited Learning' ook hun vruchten afwerpen. "Medewerkers die minder werk hebben vanwege de crisis, bijvoorbeeld in de winkels, maken nu vaker gebruik van de geboden mogelijkheden. Mensen zitten niet stil, maar gaan aan de slag en maken het beste van de situatie".

'De wereld zal na deze crisis nooit meer dezelfde zijn'

"Kantoren zullen anders worden bekeken; op afstand werken werkt prima. Zelfs contacten waarbij mensen elkaar diep in de ogen willen kijken kunnen prima online plaatsvinden. Ons ritme verandert. Moeten we allemaal massaal om 07.00 uur op kantoor zijn om een werkplek te bemachtigen? Allemaal op één hoop in de trein? Of in een rij op de snelweg? Dat blijkt niet nodig te zijn. Is het dan allemaal 'hosanna'? Ook dat niet.

Ik mis de contacten bij het koffiezetapparaat: even bijpraten over een sollicitatieprocedure met een recruiter, dat lukt nu niet. Formele lijnen worden belangrijker en dan duurt het even voor je weet wat je wilt weten. En ook het videoconferencing vreet tijd en energie; je dag is er zó mee gevuld. De gulden middenweg is nog niet gevonden. Wellicht dat iemand een slim idee heeft voor een app? Informaliteit heeft veel waarde, zo blijkt".

"Ook de arbeidsmarkt zal er anders uitzien. Neem ZZP-ers en de flexibele schil; zij worden economisch het hardst getroffen in onze maatschappij. Alhoewel het concept goed heeft gewerkt, blijkt nu ook de enorme kwetsbaarheid. We zouden er goed aan doen een fundamentele discussie te voeren over de inrichting ervan".

"Economisch zullen we de gevolgen zeker nog wel even voelen". Alhoewel Thijs daar positief instaat: "In tegenstelling tot de vorige crises is er geen groot onderliggend probleem in onze economieën. De schuldenberg neemt wel toe, maar er is geen sprake van een ernstige fundamentele weeffout in ons financiële systeem, zoals in de laatste crisis wel het geval was. Dat geeft extra kansen om de crisis snel weer te boven te komen. Een voorwaarde hierbij is wel dat het consumentenvertrouwen - en daarmee de bestedingen - snel terugkomen". Daarbij realiseert Thijs zich dat VodafoneZiggo, als onderdeel van de vitale infrastructuur van Nederland, wel een luxepositie heeft.