Interview met Thomas Mulder (VodafoneZiggo) over thuiswerken: “Werkgever faciliteert werknemer.”
Thuiswerken. Voor corona moesten veel werkgevers daar niet aan denken. Bij VodafoneZiggo waren ze echter al langer bezig met tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Dus toen heel Nederland zoveel mogelijk vanuit thuis moest werken, was dat voor deze aanbieder van kabeltelevisie, internet en mobiele telefonie niet zo ingewikkeld. Thomas Mulder, HR-directeur bij VodafoneZiggo, deelt met ons hoe zijn organisatie invulling geeft aan thuiswerken.
“Toen het nadrukkelijke advies vanuit de overheid kwam konden we snel schakelen door ons crisisplan. Maar de echte voorbereiding hadden we in de jaren ervoor al gedaan. Sinds 2010 is onze organisatie gestart met pilots waarin tijd- en plaatsonafhankelijk werken centraal staan. We noemen dit Connected Working. Deze pilot hebben we onder meer gedaan met onze callcentermedewerkers en zij waren enthousiast. Ze vonden het prettig werken, omdat ze minder reistijd hadden en geconcentreerder thuis konden werken dan op kantoor.
Toen we in lockdown gingen was een belangrijke constatering dat het vergaderen via MS-Teams vaak veel efficiënter verloopt. Niet in het minst omdat bijvoorbeeld onze introverte collega’s vinden dat ze op deze manier beter hun bijdrage kunnen leveren aan een overleg. Maar, er zijn ook aandachtspunten: contact houden met collega’s en de verbinding met het bedrijf voelen vraagt het persoonlijke contact dat we nu missen. We zijn daarom gestart met verschillende initiatieven die onderdeel uitmaken van ons Engagement & Wellbeing Programma. Dit is erop gericht onze medewerkers en teams te blijven verbinden. We doen hier regelmatig onderzoek naar om vinger aan de pols te houden. Om onze collega’s betrokken te houden, ontwikkelden we een online activiteitenprogramma onder de noemer #stayconnected. Het programma bestaat nog steeds en we komen steeds weer met verbindende sessies. Zo speelden we Footie-ball met Ajax, hebben we een muzieksessie gehad met zanger Jeroen van der Boom, vinden er regelmatig virtuele pubquizzen plaats en hebben we onlangs de 10.000 Stappen Challenge gedaan.
Daarnaast komen medewerkers zelf met initiatieven. Onze teams blijven zoeken naar creatieve manieren om iets leuks met elkaar te doen, zoals het organiseren van een online kookworkshop of - coronaproof - met elkaar wandelen. We zien dat ze elkaar willen blijven opzoeken en dat ze juist nu meer persoonlijke informatie over zichzelf willen delen. Zo worden bijvoorbeeld Spotify-playlists met elkaar gedeeld of samengesteld. Wij zien dat als een mooie ontwikkeling, die we als werkgever graag stimuleren.”
Connected Working: half thuis, half op kantoor
“Wij zien als werkgever veel voordelen van het hybride werken binnen Connected Working. Recent hebben we als eerste organisatie aangekondigd dat we een hybride beleid hebben ontwikkeld voor de lange termijn, waarbij thuiswerken op gelijke voet staat met werken op kantoor. Iedereen die wil, mag de helft van de tijd thuis werken, ook als alles weer normaal wordt. Het beleid is nadrukkelijk bedoeld voor alle kantoormedewerkers, onafhankelijk van positie of functie. Binnen VodafoneZiggo zijn we van mening dat je als medewerker verbinding moet houden met onze organisatie en een goede balans moet hebben. Werkzaamheden die veel concentratie vragen kun je thuis doen en zaken die alleen op kantoor kunnen, doe je daar. Het kantoor krijgt daardoor een aanvullende functie. Naast een werkplek wordt het een ontmoetingsplaats. Medewerkers die niet thuis willen of kunnen werken, mogen altijd naar kantoor komen als ze dat willen.
Een mooi voordeel is dat ons ziekteverzuim sinds COVID-19 met 20 procent gedaald. Als werkgever vinden wij daarom dat we onze medewerkers moeten faciliteren. Natuurlijk vraagt dit van ons als werkgever om een gedegen voorbereiding. Zo hebben we voor het thuiswerken afspraken gemaakt en dit samen met de Ondernemingsraad opgepakt.”