Wij delen kennis en ervaringen

Interview met Jeroen Louws (DELTA Fiber): "Medewerkers wil je langdurig behouden en hun betrokkenheid vergroten"

De naam DELTA is een begrip in de provincie Zeeland. Jeroen Louws (Manager HR) werkt er sinds 2006. Hij was nauw betrokken bij de fusie in 2018 van de telecomtak van het bedrijf met telecombedrijf Caiway uit Naaldwijk. Het huidige DELTA Fiber is het nieuwste lid van de WENB en een bedrijf met stevige ambities. Jeroen vertelt ons over die ambities en de stappen die het bedrijf ondanks coronatijd nam.

Jeroen Louws DELTA Fiber

"Ik ben blij met de ondersteuning die de WENB biedt;
 van de adviesrol die de WENB oppakt, tot de wekelijkse WENB Alert."

De WENB voelt vertrouwd
Toetreding tot de WENB per 1 januari van dit jaar was een hele logische stap voor Jeroen: “We wilden eerst de harmonisatie naar één cao afronden. Daarna was het voor ons niet meer dan logisch om lid te worden bij de WENB. De WENB heeft een belangrijke rol gehad in ons cao-traject en onze organisatie hierin goed begeleid. We hebben heel bewust gekozen voor ons lidmaatschap bij de WENB. Het is een kleine club die heel benaderbaar is en met vaste gezichten. Dat is erg prettig en voelt vertrouwd.

Ik ben blij met de ondersteuning die de WENB biedt; van de adviesrol die de WENB oppakt, tot de WENB Alert. Die laatste waardeer ik erg. Er staat altijd wel iets in waar ik of mijn collega’s wat mee kunnen. Zoals laatst bijvoorbeeld, toen ik iets las over Fit & Vitaal. Korte berichten op een overzichtelijke manier gebracht en als iets me aanspreekt, dan kan ik er meer over lezen op de website. Ik ben tevreden over de WENB en denk dat er nog mooie kansen liggen. Bijvoorbeeld door nog meer in te springen op nieuwe relevante trends, zoals de impact van bedrijven op de natuur en thema’s als diversiteit en inclusie. Het zou mooi zijn als de WENB ons daar ook over kan informeren en adviseren.”

De fusie in 2018 was voor Louws een interessante ontwikkeling om bij betrokken te zijn.
Samen met een collega was hij, voor het HR-deel, verantwoordelijk voor de transitie.

logo DELTA Fiber - 216px

“De samenvoeging van de twee HR-teams en de samenwerking verliep prima, maar er was nog meer te doen; naast deze stap moesten het netwerk zelf, de IT en alles op het gebied van HR worden samengevoegd. En uiteraard zonder dat onze klanten, verdeeld over het hele land, daar hinder van zouden ondervinden. Het was een behoorlijke operatie.

Terwijl ik samen met een collega de HR-kant van de fusie begeleidde, verzorgde de rest van ons team van vier personen de dagelijkse HR-zaken. Het was een pittig traject dat we in een jaar tijd hebben uitgevoerd. Het sluitstuk kwam eind 2019 toen we van twee verschillende cao’s naar een cao gingen. Dit transitieproces hebben we voor iedereen inzichtelijk gemaakt en onze OR was hierbij nauw betrokken. We zagen het als een gezamenlijke reis. We wilden dat iedereen begreep wat er wel en niet veranderde aan het arbeidsvoorwaardenpakket. De OR was de hele tijd aan boord tijdens het traject en heeft zonder problemen ingestemd met de nieuwe cao.”

Bewuste keuze: wervingscampagne in coronatijd
DELTA Fiber biedt snel internet aan op plekken waar dat niet zo vanzelfsprekend is, zoals rurale gebieden. Jeroen: “In april 2020, toen we nog maar net in de pandemie zaten, kozen we er bewust voor om tegen de stroom in te gaan; we gingen gewoon door met het werven van personeel. Onze landelijke campagne startte in die maand om honderd man personeel te werven, voor allerlei functies. Honderd nieuwe personeelsleden werden er zelfs honderdvijftig. Internet is de laatste jaren een belangrijke levensbehoefte geworden voor mensen. Mede door de huidige coronapandemie hebben we meer dan ooit behoefte aan snel internet. Hierdoor durfden wij het aan om niet alleen die honderdvijftig mensen een baan aan te bieden, maar ook nog eens met een vast contract. Het was een hele bewuste keuze om dat te doen, omdat we onze medewerkers voor de lange termijn aan ons willen binden.” In 2020 heeft het bedrijf haar netwerk uitgebreid naar 800.000 aansluitingen en heeft het de ambitie om eind 2021 een miljoen Nederlandse huishoudens van een snelle internetverbinding te hebben voorzien.

Na werving inzet op engagement en gezondheid
Inclusief de flexibele schil bestaat de organisatie nu uit circa duizend personen, maar met alleen het werven van collega’s, is de organisatie er nog niet. Jeroen: “We zijn natuurlijk heel blij met de komst van al onze nieuwe medewerkers, maar je wilt je medewerkers langdurig behouden en de medewerkersbetrokkenheid verder vergroten. We zetten daarom in op een aantal thema’s. Een daarvan is engagement. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich betrokken voelen bij onze organisatie. Juist nu we zoveel op afstand werken, is dat nog belangrijker geworden. Zo hebben we hebben een nieuwe manier van het meten van de medewerkersbetrokkenheid. We gebruiken een engagementplatform waarmee je promotors genereert in je organisatie.” Medewerkers krijgen vragen over hoe zij de organisatie waarderen. De organisatie vindt het belangrijk dat hun medewerkers zich gehoord voelen. Medewerkers kunnen daarom feedback geven aan hun leidinggevende. Leidinggevenden kunnen deze feedback inzien in een dashboard en deze informatie verwerken tot een persoonlijk actieplan met verbeterpunten.

“Daarnaast is de gezondheid van onze medewerkers een belangrijk speerpunt voor ons”, vervolgt Jeroen. “Ons ziekteverzuim was met totaal 3,3% in heel 2020 nog nooit zo laag, dus dat is niet de reden voor ons om daarop in te zetten. Vanuit goed werkgeverschap en juist nu in coronatijd, stimuleren we onze collega’s graag in een gezonde manier van leven. Gezond eten, goed bewegen. Dat laatste doen we onder andere door het gebruik van de wandelapp “Ommetje”. Een paar weken geleden zijn we gestart met deze challenge, die landelijk loopt. We hebben er daarnaast een eigen tintje aan gegeven: inmiddels strijden bijna 200 collega’s in teamverband fanatiek mee voor de DELTA Fiber Ommetje Cup, erg leuk om te zien.”

Thuiswerken tenzij…
Uiteraard ontkwam ook DELTA Fiber niet aan de nieuwe werkelijkheid met de komst van de coronapandemie. Jeroen vertelt hoe dit verliep binnen zijn organisatie: “We zijn er vrij snel in geslaagd om het grootste deel van onze collega’s te laten thuiswerken. Maar niet voor iedere functie kan thuiswerken direct. Soms heb je bijvoorbeeld nog niet de juiste apparatuur. Dat moet dan eerst worden geregeld. Maar ook voor nieuwe medewerkers is het niet zo eenvoudig. Voor een nieuwe callcenteragent is het wel zo prettig als hij of zij eerst kan inwerken op kantoor. We hebben dit mogelijk gemaakt en waar nodig, gefaciliteerd. We zijn wel steeds kritisch gebleven in het thuiswerkbeleid. We hebben meteen in het begin gekeken hoe dit hybride kan. In ons geval betekent dat half thuis, half op kantoor. Dit is naar ons idee nodig voor het teamgevoel en om de binding te houden met de organisatie, maar daarnaast om het werk goed te kunnen blijven doen. Na de zomer was dat, gezien de besmettingscijfers, niet meer houdbaar. We werken nu in principe thuis, tenzij collega’s echt niet thuis kunnen werken. Als werkgever bieden we dan de helpende hand door hen op kantoor te laten werken, uiteraard volgens de coronamaatregelen.”