Interview met Niek Geelhoed (Kabel Noord): 'Wij zorgen ervoor dat iedereen in de lucht blijft'
Hoe gaat het in Friesland en op de eilanden daarboven tijdens de coronacrisis? Niek Geelhoed, directeur van Kabel Noord, denkt er regelmatig over na als hij met de hond ("gelukkig hebben we die") door het schitterende Lauwersmeer loopt. "Onze kinderen zijn de deur uit. En in dat natuurgebied heb je plekken waar de hond los mag rondlopen. Verder ben ik toch elke dag wel op kantoor; dat ligt ook vlakbij, in Dokkum. Thuis is onze voornaamste maatregel dat we niet elke dag naar de supermarkt gaan".
Kabel Noord is eigendom van een aantal Friese (eiland)gemeenten. Niek vertelt: "Onze medewerkers werken voor een deel vanuit huis uit, juist ook uit besmettingsoptiek. Maar wij hebben weinig problemen met besmettingen in het Noorden. Zakelijk gezien hebben onze mensen van Sales - vooral glasvezel - weinig te doen, want als sector zitten we goed: we krijgen extra klanten en mensen bestellen extra internet. Soms hadden zij alleen mobiel internet, of een goedkoop abonnement, en willen nu een hogere snelheid."
"We zorgen ervoor dat iedereen 'in de lucht' blijft. Als er problemen zijn komt de monteur. Mensen kunnen wel tot 24 uur tevoren afbellen. We merken dat eigenlijk alleen ouderen soms weigeren. We hebben aanpassingen gedaan in het werk dat we doen: geen complete installaties, dus bijvoorbeeld niet alle TV’s in huis werkend maken. We merken ook dat de consumentengesprekken langer duren. De aansluitingen kunnen we met meer handschoenen en gezichtsbescherming goed aan. En we plannen minder activiteiten in voor een werkdag. Er zijn ook klanten die zeggen dat ze pas later aanpassingen wensen."