Wij delen kennis en ervaringen

Interview met Niek Geelhoed (Kabel Noord): 'Wij zorgen ervoor dat iedereen in de lucht blijft'

Hoe gaat het in Friesland en op de eilanden daarboven tijdens de coronacrisis? Niek Geelhoed, directeur van Kabel Noord, denkt er regelmatig over na als hij met de hond ("gelukkig hebben we die") door het schitterende Lauwersmeer loopt. "Onze kinderen zijn de deur uit. En in dat natuurgebied heb je plekken waar de hond los mag rondlopen. Verder ben ik toch elke dag wel op kantoor; dat ligt ook vlakbij, in Dokkum. Thuis is onze voornaamste maatregel dat we niet elke dag naar de supermarkt gaan".

Kabel Noord is eigendom van een aantal Friese (eiland)gemeenten. Niek vertelt: "Onze medewerkers werken voor een deel vanuit huis uit, juist ook uit besmettingsoptiek. Maar wij hebben weinig problemen met besmettingen in het Noorden. Zakelijk gezien hebben onze mensen van Sales - vooral glasvezel - weinig te doen, want als sector zitten we goed: we krijgen extra klanten en mensen bestellen extra internet. Soms hadden zij alleen mobiel internet, of een goedkoop abonnement, en willen nu een hogere snelheid."

"We zorgen ervoor dat iedereen 'in de lucht' blijft. Als er problemen zijn komt de monteur. Mensen kunnen wel tot 24 uur tevoren afbellen. We merken dat eigenlijk alleen ouderen soms weigeren. We hebben aanpassingen gedaan in het werk dat we doen: geen complete installaties, dus bijvoorbeeld niet alle TV’s in huis werkend maken. We merken ook dat de consumentengesprekken langer duren. De aansluitingen kunnen we met meer handschoenen en gezichtsbescherming goed aan. En we plannen minder activiteiten in voor een werkdag. Er zijn ook klanten die zeggen dat ze pas later aanpassingen wensen."

Kan het netwerk het nog aan?

Over de netbelasting belasting zegt Niek: "Ons basisnetwerk bij Kabel Noord is glasvezel, meer dan 70 procent van de woningen in ons gebied is daarop aangesloten. Van een toename van het internetverkeer kan ik zeggen dat wat normaal gesproken in een weekend wordt afgenomen nu hele de week door wordt afgenomen. Wat ons beslist helpt is dat Netflix en YouTube de 'bitrate' fors naar beneden hebben gebracht. Omdat video voor een hoge netbelasting zorgt zijn we daar natuurlijk blij mee."

logo Kabel Noord

"De netwerken kunnen het dus goed aan: hierin is in de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd en ook bij deze belasting werkt het goed. Voor de buitengebieden is er nog wel een probleem: die verbindingen zijn per definitie slechter en het is commercieel niet interessant om alle gebieden te bekabelen.

Mensen zien de verbindingen voor TV en een internet nog als een nutsvoorziening, maar het is een commerciële markt geworden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is daarmee bezig, maar ook de Provincies proberen een oplossing te vinden.

Wat bij ons even onvoorzien was - en mij echt wel tegenvalt: hoe werkt de coronacrisis door in de maatschappij? Neem het Openbaar Vervoer: hoe komen de mensen naar kantoor als de bussen nog maar sporadisch rijden, of helemaal niet? Wat me echt is meegevallen is de impact op ons bedrijf, die is beperkt."

Gevolgen coronacrisis voor de toekomst?

Voor de toekomst ziet Niek een branche die niet hard wordt geraakt: er is en blijft veel belangstelling voor hun producten en diensten.

"Ik verwacht veel effect door thuiswerken: televergaderen zal meer ingang krijgen. Dat vind ik ook wel gunstig. Er komt hoe dan ook een recessie, maar ik verwacht niet zo diep als nu voorspeld wordt.

Er zullen klanten wegvallen, maar 99 procent is bij ons een particuliere klant. Wel vraag ik me af hoe het gaat op de Wadden, met toeristen: komt er een dreun voor het toerisme en de horeca?"