WERKGEVERSVERENIGING VOOR BEDRIJVEN IN ENERGIE, TELECOM, RECYCLING EN MILIEU

Wij delen kennis en ervaringen

Interview met Bernadette Wijnings (Het Strategiekantoor) over herijking van de strategie van WENB

"Vorig jaar vroeg de WENB mij de herijking van de verenigingsstrategie te begeleiden. De omgeving verandert, de leden veranderen en dus moet een vereniging hierin meeveranderen. Bij het vaststellen van de strategie is de mening van de leden cruciaal."

"Ik begon met het interviewen van een enkele leden van de WENB. Ik heb hen bevraagd over hun visie op en mening over de arbeidsmarkt, het eigen bedrijf, de behoeften op het gebied van dienstverlening en natuurlijk de werkgeversvereniging WENB in het bijzonder. Het waren mooie, openhartige gesprekken, waarin we écht tot de kern kwamen. Soms kritisch, maar altijd opbouwend. En regelmatig vol complimenten.

Het is duidelijk dat het team van bureau WENB door de leden gewaardeerd wordt, dat de leden hen ontzettend benaderbaar vinden en dat ze altijd hun uiterste best doen om je zo goed mogelijk te helpen. Het team is dan misschien niet zo groot, maar ze verzetten bergen werk. Uiteraard zijn er ook verbeterpunten aangedragen. Zo was het niet voor iedereen duidelijke welke diensten en producten in het portfolio van de WENB zitten. De kunst bij het vormgeven van een nieuwe strategie is de goede zaken te behouden en tegelijkertijd andere dingen te vernieuwen en te verbeteren.

Na de zomer, hebben we een dag met het team van bureau WENB gesproken, om op basis van de bevindingen uit de interviews vooruit te kijken naar wat we daarmee konden en wilden. Waarvoor de vereniging staat en hoe de WENB de meeste toegevoegde waarde kan bieden aan de leden. Samen hebben we de bouwstenen voor de herijkte strategie geformuleerd. Vervolgens was het bestuur aan zet om keuzes te maken uit de verschillende geformuleerde opties.

Kun je wat meer zeggen over de opbrengst van het traject?

"Dat zijn de vijf pijlers die door het bestuur en de ledenvergadering als strategieën voor de implementatie van de herijkte strategie benoemd zijn. Ik zal ze hieronder kort toelichten."

  1. Visie en innovatie
    "De WENB als vereniging en als team kenmerkt zich door bescheidenheid en dienstbaarheid. Soms zelfs in een dusdanige mate, dat de leden aangeven dat WENB ook meer een eigen visie mag ontwikkelen en ook zelf dingen mag vinden. Omdat WENB zo in de kern van alle arbeidsgerelateerde trends zit, en van alle kanten informatie meekrijgt, is het juist ook heel fijn als ze wat meer de weg aangeeft, en juist innovatie brengt waar alle leden profijt van hebben."

  2. De regisseur
    "In lijn met bovenstaande wil WENB dan ook een rol als regisseur spelen. Regisseur van het collectief werkgeversbelang. Niet om haar stempel erop te drukken, maar om te zorgen dat de leden bij elkaar gebracht worden, en dat het collectieve belang zo goed mogelijk bediend wordt. En om samen met jullie vernieuwingen op gebied van werkgeverszaken te kunnen ontwikkelen en implementeren."

  3. Communicatie
    "Voor het functioneren van een vereniging is communicatie van heel groot belang. Het team doet zo veel en werkt zo hard, dat vervolgens wel eens vergeten wordt om te vertellen wat ze dan precies doen! Daarnaast mogen de manieren van communiceren ook wat vernieuwd worden. Een verdere verbetering van de communicatie is dus heel belangrijk en dit wordt dan ook een belangrijk element in de nieuwe strategie."

  4. Schaal en continuïteit
    "De relatief kleine schaal van de WENB is zowel een sterkte als een zwakte. De sterktes zijn evident: veel aandacht en nabijheid. De zwaktes net zo goed: door het beperkt aantal leden is er een grotere financiële afhankelijkheid van een aantal grote leden dan van de kleinere leden. Een zekere groei kan hierbij helpen. Uit de enquête bleek dat de groei van leden zowel in nieuwe (maar uiteraard aanpalende) sectoren als ook binnen bestaande sectoren kan plaatsvinden."

  5. Meetbaarheid en transparantie
    "Om de WENB verder te professionaliseren is het plan de komende jaren meer te gaan meten en meer transparantie over behaalde resultaten te geven. Dat begint al met vooraf, voor er aan een project begonnen wordt, afspreken wanneer dat succesvol is en wanneer jullie als leden tevreden zijn met het eindresultaat. Waarna het gemeten en gecommuniceerd wordt."

Hoe gaat de implementatie verlopen?

"Dit alles is natuurlijk nog maar het begin, maar we weten waar we heen willen. De stip aan de horizon is duidelijk, het pad ernaartoe is op hoofdlijnen geformuleerd. De volgende stap is om met het team van de WENB en de leden dat pad verder te definiëren en te detailleren: wat zijn de routepaaltjes naast het pad en welke stappen gaan we nou precies zetten om het te bewandelen. Denk aan het opzetten van een groeistrategie, het uitwerken van een communicatieplan, het vaststellen van KPI’s en acties bij de verschillende strategieën. Dit zullen we zoveel mogelijk op een interactieve manier doen, zodat iedereen optimaal betrokken wordt en we de collectieve kennis van het bureau en de vereniging zo goed mogelijk inzetten."

Nog een laatste opmerking?
"Wat ik nog wel wil zeggen is dat ik de WENB heb leren kennen als een sociale, intens sympathieke, hardwerkende club. Zowel het bureau, als ook de leden. Zij vormen en dragen uiteindelijk de vereniging. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat de WENB zich daadwerkelijk de komende jaren kan inzetten als de betrouwbare, betrokken en vernieuwende regisseur op werkgeversvraagstukken."