Interview met Rita Koens (Waterbedrijf Groningen): 'Werken aan de vitaliteit van medewerkers'
"Werken aan vitaliteit is belangrijk voor de inzetbaarheid van medewerkers, maar kan ook gewoon leuk zijn. Wij zetten al jaren actief in op het bevorderen van vitaliteit van medewerkers." Aan het woord is Rita Koens, Hoofd HR bij Waterbedrijf Groningen.
Rita: "Als we het over de vitaliteit van medewerkers hebben, dan bedoelen we de mentale, sociale èn fysieke vitaliteit. Je fit voelen op deze drie gebieden draagt bij aan gelukkige medewerkers. Gelukkige medewerkers dragen bij aan het succes van de organisatie."
Langlopende vitaliteitsprogramma's
Mensen werken langer door en alle veranderingen in het werk vragen van de medewerkers dat ze zich vaker en sneller aanpassen. Waterbedrijf Groningen heeft meerdere langlopende programma’s die gericht zijn op het bevorderen van de vitaliteit van onze medewerkers. Zo heeft de organisatie een aantal jaren achter elkaar de Duurzame Inzetbaarheidskalender aangeboden aan medewerkers. Deze kalender heeft maandelijkse activiteiten.
Rita vervolgt: "Ons Programma DI was zeer divers. Medewerkers konden zich inschrijven voor cursussen op het gebied van mindfulness en yoga voor de psychische vitaliteit, maar we hadden ook groepjes waarbij collega’s met elkaar gingen hardlopen om hun fysieke en sociale vitaliteit te verbeteren."
Het ontwikkelen en opleiden van medewerkers kun je onder het bevorderen van de mentale vitaliteit scharen. Rita licht toe: "We kennen een heel breed aanbod van opleidingen en trainingen die medewerkers helpen in hun werk. Je kunt daarbij denken aan cursussen om medewerkers beter te leren omgaan met allerlei ICT-toepassingen, trainingen hoe om te gaan met stress. Maar ook trainingen die erop gericht zijn de taalvaardigheid op een hoger niveau te brengen, zoals een training Engelse taal voor medewerkers die voor VEI Dutch Water Operators op missie naar het buitenland gaan. Medewerkers waarderen deze initiatieven van de organisatie. De deelname aan de verschillende programmaonderdelen is over het algemeen hoog. We moeten regelmatig extra trainingen organiseren omdat de vraag het aanbod overtreft."
Door corona grotere behoefte
De coronacrisis heeft het belang van het bevorderen van fitheid nog eens extra aangetoond. Van medewerkers wordt opeens verwacht dat zij op een andere manier gaan werken en daarbij andere bijpassende vaardigheden ontwikkelen. De coronacrisis leidt ook weer tot nieuwe behoeften en vraagt daarmee om een aanpassing van het programma, bijvoorbeeld om de fysieke vitaliteit op peil te houden.
Rita: "Wij hebben als gezamenlijke activiteit de oproep gedaan om met elkaar gezamenlijk in het nieuwe jaar 2021 kilometer te wandelen. Medewerkers gaan zelf of in een klein groepje wandelen. Zij geven hun afgelegde afstand door aan een centrale registratie, die bijhoudt wanneer het gestelde doel is bereikt. Dit initiatief leidt vanzelf weer tot nieuwe initiatieven. Zo zijn aan deze wandeluitdaging challenges gekoppeld. Een mooi voorbeeld is de actie 'Wie maakt de mooiste natuurfoto?', met een prijsje voor de winnaar natuurlijk. Recentelijk hebben we als 'cadeautje voor je brein' alle medewerkers een account gegeven voor het uitgebreide opleidingsaanbod van GoodHabitz. Dit is heel laagdrempelig; leren in de vorm die goed bij je past, qua tijdsbesteding en moment van leren zoals ieder persoonlijk het prettigst vindt.